Doorgaan naar hoofdcontent

Herfstpret bij de Speurneusjes

De voorbije week doken we helemaal in het gezellige herfstthema met het prentenboek “Herfst met Muis” als onze gids. Samen met Muis gingen we op ontdekking in de natuur.

Tijdens onze uitstap naar het bos genoten we van al het moois dat de herfst ons te bieden heeft. (Neem zeker een kijkje bij de foto’s in de vorige blogpost!) 

Tijdens een klassikale activiteit speelden we een ritselspel: de kleuters moesten raden van welke natuurlijke materialen de geluiden kwamen. Aan de ontdektafel maakten we een kleurrijke blaadjesslinger en met een zoekplaat oefenden we onze herfstwoordenschat.

Ook ons lichaam kwam in beweging tijdens een bewegingsverhaal rond de herfst – wat een enthousiasme! In onze tuin gingen we zelfs op schattenjacht en vonden we noten, takjes en bladeren in alle vormen en kleuren. Aan het bord ontdekten we samen de verschillende vormen van herfstbladeren en aan de sorteermachine sorteerden we de noten op allerlei manieren. Op vrijdag genoten we van een fijne sportles bij juf Joy. 

De herfst bracht ons niet alleen veel plezier, maar ook heel wat nieuwe ontdekkingen. 🌰🍄
Langzaam maar zeker maken we nu een zachte overgang naar het thema Halloween... Spannend! 🎃








































 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste weken bij de Speurneuzen

Wat een fijne start van het nieuwe schooljaar! Onze jongste kleuters gingen nieuwsgierig op ontdekking in de nieuwe klas. De voorbije weken werkten we rond het prentenboek “Het kleurenmonster gaat naar school” . Daarbij leerden we niet alleen de kleuren benoemen en samenbrengen, maar hadden we het ook over emoties: blij, boos, verdrietig, rustig,... De kleuters kozen de eerste week  elk een eigen symbool.  We trokken samen door de verschillende hoeken van de klas om alles te verkennen en leren de regels en afspraken die erbij horen.  We maakten kennis met elkaar, met de juffen én met de afspraken in de klas.  Naar aanleiding van het jaarthema 'samen op pad' volgden we gekleurde voetstappen. Bij elke voetstap speelden we een spel dat ons dichter bij elkaar bracht.  We genoten ook van de klassikale momenten. Zo speelden we een geheugenspel en ontdekten we wat er verstopt zat in de schooltas.  Aan de knutseltafel was het kleurenmonster helemaal in de w...

KUNST & MUZIEK

De voorbije weken doken we helemaal in de wereld van muziek en kunst. Twee thema' s die hand in hand gaan.  Tijdens een klassikale activiteit maakten we op een speelse manier kennis met klankduur en klanksterkte. De kinderen mochten volop experimenteren met verschillende muziekinstrumenten en dat viel duidelijk in de smaak! We maakten ook een groot  groepskunstwerk  met enkele kinderen samen. Hierbij stonden emoties centraal. Terwijl we luisterden naar klassieke muziek van onder andere Vivaldi en Camille Saint-Saëns benoemden we de gevoelens die bij ons boven kwamen: boos, bang, verdrietig of blij. Vanuit dat gevoel creëerden we kunst op ons blad. Het was prachtig om te zien hoe intens de kinderen zich konden inleven. Aan de ontdektafel gingen we aan de slag met  schuddoosjes . Welke maken een luide klank en welke klinken heel stil? De kinderen ontdekten het door te proberen, te shaken en te vergelijken. Door de   voorleesweek   kwamen er enkele (groot)oude...
De voorbije weken stond het prentenboek “Dit is Guus” centraal in onze klas. Guus is een knorrige hond die bijna nergens van houdt. Hij vindt het lastig om nieuwe vrienden te maken en is vaak chagrijnig. Op een dag komt er een nieuwe puppy in huis. Langzaam verandert Guus' houding: hij ontdekt dat het toch fijn is om gezelschap te hebben en vriendschap te sluiten. Dit verhaal sluit mooi aan bij de start van het nieuwe schooljaar voor onze Speurneusjes.  Guus houdt enorm van de geur, de vorm en de smaak van worstjes. Ook wij verdiepten ons in de zintuigen:  ruiken, voelen, zien en proeven . Door  ervaringsgerichte activiteiten konden de kinderen dit allemaal zelf beleven. We trokken ook naar buiten en genoten van outdoor teaching . In de frisse lucht leerden we spelenderwijs dat je je zintuigen overal kunt inzetten.  Binnen in de klas mochten de k inderen hun creativiteit kwijt: met klei rolden we heerlijke worstjes voor hond Guus, en aan de ontdektafel werd druk ge...