Doorgaan naar hoofdcontent

KUNST & MUZIEK

De voorbije weken doken we helemaal in de wereld van muziek en kunst. Twee thema's die hand in hand gaan. 

Tijdens een klassikale activiteit maakten we op een speelse manier kennis met klankduur en klanksterkte. De kinderen mochten volop experimenteren met verschillende muziekinstrumenten en dat viel duidelijk in de smaak!

We maakten ook een groot groepskunstwerk met enkele kinderen samen. Hierbij stonden emoties centraal. Terwijl we luisterden naar klassieke muziek van onder andere Vivaldi en Camille Saint-Saëns benoemden we de gevoelens die bij ons boven kwamen: boos, bang, verdrietig of blij. Vanuit dat gevoel creëerden we kunst op ons blad. Het was prachtig om te zien hoe intens de kinderen zich konden inleven.

Aan de ontdektafel gingen we aan de slag met schuddoosjes. Welke maken een luide klank en welke klinken heel stil? De kinderen ontdekten het door te proberen, te shaken en te vergelijken.

Door de voorleesweek kwamen er enkele (groot)ouders een verhaal vertellen in de klas. Dit was een heel fijne ervaring voor de kinderen. Bedankt voor jullie enthousiasme!

Als afsluiter organiseerden we onze eigen kunsttentoonstelling: ‘Kijk wat ik kan’. De ouders kregen de kans om de prachtige creaties van hun kinderen te bewonderen. De kunstwerken waren geïnspireerd door bekende kunstenaars zoals Van Gogh, Monet, Kandinsky,...

We kijken met veel trots terug op een thema vol creativiteit, muziek, emoties en ontdekkingen! 🎨🎶












































































Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste weken bij de Speurneuzen

Wat een fijne start van het nieuwe schooljaar! Onze jongste kleuters gingen nieuwsgierig op ontdekking in de nieuwe klas. De voorbije weken werkten we rond het prentenboek “Het kleurenmonster gaat naar school” . Daarbij leerden we niet alleen de kleuren benoemen en samenbrengen, maar hadden we het ook over emoties: blij, boos, verdrietig, rustig,... De kleuters kozen de eerste week  elk een eigen symbool.  We trokken samen door de verschillende hoeken van de klas om alles te verkennen en leren de regels en afspraken die erbij horen.  We maakten kennis met elkaar, met de juffen én met de afspraken in de klas.  Naar aanleiding van het jaarthema 'samen op pad' volgden we gekleurde voetstappen. Bij elke voetstap speelden we een spel dat ons dichter bij elkaar bracht.  We genoten ook van de klassikale momenten. Zo speelden we een geheugenspel en ontdekten we wat er verstopt zat in de schooltas.  Aan de knutseltafel was het kleurenmonster helemaal in de w...
De voorbije weken stond het prentenboek “Dit is Guus” centraal in onze klas. Guus is een knorrige hond die bijna nergens van houdt. Hij vindt het lastig om nieuwe vrienden te maken en is vaak chagrijnig. Op een dag komt er een nieuwe puppy in huis. Langzaam verandert Guus' houding: hij ontdekt dat het toch fijn is om gezelschap te hebben en vriendschap te sluiten. Dit verhaal sluit mooi aan bij de start van het nieuwe schooljaar voor onze Speurneusjes.  Guus houdt enorm van de geur, de vorm en de smaak van worstjes. Ook wij verdiepten ons in de zintuigen:  ruiken, voelen, zien en proeven . Door  ervaringsgerichte activiteiten konden de kinderen dit allemaal zelf beleven. We trokken ook naar buiten en genoten van outdoor teaching . In de frisse lucht leerden we spelenderwijs dat je je zintuigen overal kunt inzetten.  Binnen in de klas mochten de k inderen hun creativiteit kwijt: met klei rolden we heerlijke worstjes voor hond Guus, en aan de ontdektafel werd druk ge...