Doorgaan naar hoofdcontent

Een spookachtig avontuur!

De voorbije weken stond het prentenboek “Luuk en Lotje: Het is Halloween” centraal in onze klas. Al snel werd het gezellig… én een beetje griezelig in de klas! 👻

In de verschillende hoeken was er van alles te beleven: 
De ontdektafel lag vol met rijst. Daar konden de kleuters potjes vullen en ontdekten ze spelenderwijs de begrippen “leeg” en “vol”
In de bewegingshoek bouwden we een spannend parcours. Met een echte pompoen in de hand trokken we dapper naar de overkant! 
In de sensorische tafel gingen de kinderen op zoek naar spinnen, spoken, vleermuizen en pompoenen. Met een pincet of grijper oefenden we onze fijne motoriek
In de bouwhoek werd er volop gebouwd met Duplo blokken en af en toe verscheen er zelfs een echt spookhuis!
In de poppenhoek werd er heerlijke (of was het vieze?) heksensoep gemaakt!

Toen het donker werd in de klas, kwamen de zaklampen tevoorschijn. We gingen op zoek naar spookjes en leerden nadien heel wat nieuwe woordenschat.

Tijdens een outdoor teaching tekenden we spinnenpoten, en dat oefenden we later verder in de klas aan het bord.

Met verf, zeep en water maakten we een echt brouwsel. Met rolletjes stempelden we onze eigen “heksensoep” – wat een plezier!

Daarnaast maakten we een prachtig knutselwerkje om de tafels op het grootouderfeest te versieren en oefenden we enthousiast ons dansje.

Elke dag genoten we van onze LIST-momentjes (Lezen IS Top)

De laatste dag voor de vakantie kwamen alle kinderen griezelig verkleed naar school. Net als Luuk en Lotje trokken we op griezeltocht, deden een leuke huishoudelijke activiteit en genoten van een poppenkastvoorstelling.

Wat hebben we genoten van dit spooktaculaire thema!
Fijne vakantie allemaal! 🧡🎃

















































 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste weken bij de Speurneuzen

Wat een fijne start van het nieuwe schooljaar! Onze jongste kleuters gingen nieuwsgierig op ontdekking in de nieuwe klas. De voorbije weken werkten we rond het prentenboek “Het kleurenmonster gaat naar school” . Daarbij leerden we niet alleen de kleuren benoemen en samenbrengen, maar hadden we het ook over emoties: blij, boos, verdrietig, rustig,... De kleuters kozen de eerste week  elk een eigen symbool.  We trokken samen door de verschillende hoeken van de klas om alles te verkennen en leren de regels en afspraken die erbij horen.  We maakten kennis met elkaar, met de juffen én met de afspraken in de klas.  Naar aanleiding van het jaarthema 'samen op pad' volgden we gekleurde voetstappen. Bij elke voetstap speelden we een spel dat ons dichter bij elkaar bracht.  We genoten ook van de klassikale momenten. Zo speelden we een geheugenspel en ontdekten we wat er verstopt zat in de schooltas.  Aan de knutseltafel was het kleurenmonster helemaal in de w...

KUNST & MUZIEK

De voorbije weken doken we helemaal in de wereld van muziek en kunst. Twee thema' s die hand in hand gaan.  Tijdens een klassikale activiteit maakten we op een speelse manier kennis met klankduur en klanksterkte. De kinderen mochten volop experimenteren met verschillende muziekinstrumenten en dat viel duidelijk in de smaak! We maakten ook een groot  groepskunstwerk  met enkele kinderen samen. Hierbij stonden emoties centraal. Terwijl we luisterden naar klassieke muziek van onder andere Vivaldi en Camille Saint-Saëns benoemden we de gevoelens die bij ons boven kwamen: boos, bang, verdrietig of blij. Vanuit dat gevoel creëerden we kunst op ons blad. Het was prachtig om te zien hoe intens de kinderen zich konden inleven. Aan de ontdektafel gingen we aan de slag met  schuddoosjes . Welke maken een luide klank en welke klinken heel stil? De kinderen ontdekten het door te proberen, te shaken en te vergelijken. Door de   voorleesweek   kwamen er enkele (groot)oude...
De voorbije weken stond het prentenboek “Dit is Guus” centraal in onze klas. Guus is een knorrige hond die bijna nergens van houdt. Hij vindt het lastig om nieuwe vrienden te maken en is vaak chagrijnig. Op een dag komt er een nieuwe puppy in huis. Langzaam verandert Guus' houding: hij ontdekt dat het toch fijn is om gezelschap te hebben en vriendschap te sluiten. Dit verhaal sluit mooi aan bij de start van het nieuwe schooljaar voor onze Speurneusjes.  Guus houdt enorm van de geur, de vorm en de smaak van worstjes. Ook wij verdiepten ons in de zintuigen:  ruiken, voelen, zien en proeven . Door  ervaringsgerichte activiteiten konden de kinderen dit allemaal zelf beleven. We trokken ook naar buiten en genoten van outdoor teaching . In de frisse lucht leerden we spelenderwijs dat je je zintuigen overal kunt inzetten.  Binnen in de klas mochten de k inderen hun creativiteit kwijt: met klei rolden we heerlijke worstjes voor hond Guus, en aan de ontdektafel werd druk ge...