Doorgaan naar hoofdcontent

De voorbije weken stond het prentenboek “Dit is Guus” centraal in onze klas.
Guus is een knorrige hond die bijna nergens van houdt. Hij vindt het lastig om nieuwe vrienden te maken en is vaak chagrijnig. Op een dag komt er een nieuwe puppy in huis. Langzaam verandert Guus' houding: hij ontdekt dat het toch fijn is om gezelschap te hebben en vriendschap te sluiten. Dit verhaal sluit mooi aan bij de start van het nieuwe schooljaar voor onze Speurneusjes. 

Guus houdt enorm van de geur, de vorm en de smaak van worstjes. Ook wij verdiepten ons in de zintuigen: ruiken, voelen, zien en proeven. Door ervaringsgerichte activiteiten konden de kinderen dit allemaal zelf beleven.

We trokken ook naar buiten en genoten van outdoor teaching. In de frisse lucht leerden we spelenderwijs dat je je zintuigen overal kunt inzetten. 

Binnen in de klas mochten de kinderen hun creativiteit kwijt: met klei rolden we heerlijke worstjes voor hond Guus, en aan de ontdektafel werd druk geëxperimenteerd met lepels en potjes en (valse ;-) ) hondenbrokken. 

We namen ook foto’s mee van onze eigen huisdieren en bespraken deze samen in de kring. Alle foto’s werden gebundeld in een boekje en kregen een plekje in de leeshoek. 

Daarnaast maakten we op verschillende manieren kennis met vormen. We ontdekten hoe je vormen kunt herkennen en samenbrengen. 

Er stond ook een moment van rust en ontspanning op het programma. Tijdens een yogales luisterden we naar verschillende soorten geluiden, die we op een rustige manier leerden verwerken. Dit bracht niet alleen ontspanning maar ook verwondering met zich mee.





































































Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste weken bij de Speurneuzen

Wat een fijne start van het nieuwe schooljaar! Onze jongste kleuters gingen nieuwsgierig op ontdekking in de nieuwe klas. De voorbije weken werkten we rond het prentenboek “Het kleurenmonster gaat naar school” . Daarbij leerden we niet alleen de kleuren benoemen en samenbrengen, maar hadden we het ook over emoties: blij, boos, verdrietig, rustig,... De kleuters kozen de eerste week  elk een eigen symbool.  We trokken samen door de verschillende hoeken van de klas om alles te verkennen en leren de regels en afspraken die erbij horen.  We maakten kennis met elkaar, met de juffen én met de afspraken in de klas.  Naar aanleiding van het jaarthema 'samen op pad' volgden we gekleurde voetstappen. Bij elke voetstap speelden we een spel dat ons dichter bij elkaar bracht.  We genoten ook van de klassikale momenten. Zo speelden we een geheugenspel en ontdekten we wat er verstopt zat in de schooltas.  Aan de knutseltafel was het kleurenmonster helemaal in de w...